7 בספט׳ 2015

תשובת המשקל

בס"ד

אמרו רבותינו בפרקי אבות (פ"ה), "כל המחטיא את הרבים אין מספיקין בידו לעשות תשובה." וכתב מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל כיצד אמרו זאת חכמנו כשאנו יודעים ש"אין דבר העומד בפני התשובה?" אלא הכוונה בדברי רבותינו בפרקי אבות היא, שמי שהחטיא את הרבים, לא תהיה לו סיעתא דשמיא, (כלומר סיוע מן השמים), לחזור בתשובה. וטעם הדבר הוא, בכדי שלא יהיה הוא בגן עדן, ואלו שחטאו בגללו יהיו בגיהנם. אבל אם התאמץ ועשה תשובה, מקבלים את תשובתו. וכמו שכתב הרמב"ם, שכל אלו ששנינו שאין להם חלק לעולם הבא, ובכלל זה מחטיאי הרבים, אם שבו מרשעם קודם מיתתם, והם בעלי תשובה, הרי הם מבני העולם הבא, שאין לך דבר העומד בפני התשובה. וכן אמרו בירושלמי (פ"ק דפאה).

ומי הם אותם אנשים שבגדר מחטאיי הרבים? נשים ההולכות בחוסר צניעות כנגד גדרי ההלכה, שבעוון זה, הן מחטיאות את הרבים עד אין חקר. וכן אלו המוכרים בחנויות שלהם עיתונים חילוניים, ומציגים אותם לראוה לכל דורש, שגם הם מחטיאי הרבים, ועוונם גדול מאד עד אין חקר. וכן אותם המבזים את החכמים, ומטיפים לכל השומע לקולם כנגד חכמי ישראל וכנגד דת תורתינו הקדושה, שבהיותם מפיצים דעות כוזבות, גם הם בכלל מחטיאי הרבים, ותחת אשר היה ראוי להם לנצל את כחם בדיבור, לחזק את לבותיהם של חלשי הרוח לחזור בתשובה ולהתקרב עוד ועוד לעבודת ה', הם הולכים ומשתמשים בכחות שנתן להם ה' יתברך, להחטיא את הרבים כנגדו. וכל אלו הם בכלל מחטיאי הרבים, שענשם גדול, וקשה תשובתם, אלא שכאמור, אם עשו תשובה בכל כחם, תשובתם מתקבלת לפניו יתברך.

והנכון הוא שיעשו תשובת המשקל, לזכות את הרבים במצוות לכפר על חטאיהם, ואז תהא תשובתם מקובלת ביותר.

ותשובת המשקל היא, שאם היתה אותה האשה מחטיאה את הרבים בחוסר צניעות, אזי מהיום ואילך תקבל על עצמה לדקדק יותר בצניעות, ולהדריך גם את חברותיה ובנותיה ללכת בצניעות, שבכל היא מרבה קדושה וטהרב בעולם. וכן זה שהיה מוכר עיתונים חילוניים, יקבל עליו להרבות תורה וטהרה בישראל, ועלו אשר היו מקלקים את הרבים בדעות רעות, יחזקו אחרים בדעות נכונות על פי דרך ה', ובזה יכופר חטאם, ותקובל תשובתם לפני ה' יתברך.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מאת:

תגובה: