19 בינו׳ 2015

מלך המשיח

בס"ד


ביאתו של משיח צדקנו

אחד מעיקרי האמונה היהודית לפי הרמב"ם הוא האמונה שיבוא יום בו יקום מנהיג יהודי נמרץ משושלת בית דוד והוא עתיד לבנות את בית המקדש בירושלים ולקבץ את היהודים הפזורים בכל קצווי תבל לארצנו הקדושה.

בעידן הגאולה, כל אומות העולם יכירו במנהיגותו הבלעדית של מלך המשיח ויקבלו עליהם את מלכותו. בזמן הזה לא יהיה רעב ולא מלחמה, אלא כל באי עולם יחיו בשלום, באחווה, בשפע ובברכה.

האנושות כולה תעבוד לא-ל אחד מתוך מודעות רוחנית ומוסרית גבוהה יותר ובני העם היהודי יהיו עסוקים בלימוד תורת הנגלה ותורת הנסתר. ביאת המשיח תשלים את תכלית הבריאה, שהיא בניית משכן לבורא בעולמות התחתונים וגילוי המימד הרוחני הפנימי שחבוי בהוויה הגשמית.

יהודי כל העולם מצפים לביאתו בכל יום. התפילה גדושה בקשות מהקב"ה להחיש את ביאת המשיח ואפילו בפתחי תאי הגזים יהודים שרו בתעצומות נפש אדירות את מילות הפסוק, "אני מאמין באמונה שלימה בביאת המשיח".

מכל מקום, לפי התלמוד זמן התגלות המשיח כבר נקבעה מראש, אלא שאם נהיה במצב של "זכאים", הוא יבוא קודם אותו הזמן. אותו "קץ הימים" הוא סוד נסתר, אף כי לפי התלמוד יהיה זה לפני שנת ה-6000 לבריאה (כאשר שנת הוצאת המהדורה הנוכחית היא 5769).

אישי מפתח רבים מקרב היהדות, תמימי דעה באשר לסברה כי בעידן הנוכחי אנו נמצאים על סף "ימות המשיח" – הרבי מליובאוויטש ציין פעם אחר פעם שהגאולה אכן בפתח.

הרמב"ם כותב ב"משנה תורה" – קובץ כל הלכות התורה – שהמשיח עתיד תחילה לבנות מחדש את בית המקדש ולקבץ את כל יהודי העולם לארצם. ירושלים ובית המקדש יהיו משכן לאלוקות ואור לגויים, כמו שכנאמר, "כי מציון תצא תורה ודבר ה' מירושלים".

הסנהדרין, בית הדין הגבוה המורכב מ-71 דיינים תלמידי חכמים, יהיה הסמכות השופטת. בעידן הגאולה, כל יהודי ישמור את מצוות התורה במלואן. זה המקום להוסיף כי גם בימינו , על אף שההתבוללות וההתנערות מערכים מקודשים הם בשיאם, מסתמנת חזרה חסרת תקדים למקורות היהדות האמיתית. מגמה זו של בעלי תשובה, היא איפוא ההכנה ופריצת הדרך לשמירה מלאה של התורה ע"י כלל ישראל.

התלמוד מתאר את המצב בתקופה הקודמת לביאת המשיח, כזמן נואש של פורענויות וצרות קשות שפוקדות את העולם השכם והערב. בראש השלטון יעמדו מנהיגים עריצים, שימיטו שואה על כלם ודווקא על רקע מציאות כה עגומה, עתיד המשיח להתגלות.

לפי המסורת, טרם בוא הגאולה עתידה להתרחש מלחמה עולמית הנקראת "מלחמת גוג ומגוג", אשר זמנה מהווה נושא לדיון נרחב במקורות היהדות.

כמו כן מקובל בכתובים כי אליהו הנביא עתיד להופיע לפני ביאת המשיח והוא שיכריז על בואו, אם כי לפי דעה אחרת, המשיח יבוא בהיסח הדעת. תפקידו של אליהו יהיה לסייע בתהליך השלום העולמי. יש שסבורים כי אם המשיח יבוא בעתו, אזי אליהו יבשר על בואו ואם המשיח עתיד להופיע קודם זמנו, אליהו יבוא אחריו.

כפי שהובהר קודם לכן, אין כל אפשרות לדעת עתה איך יהיו הדברים, עד שיהיו וחוסר וודאות זו אינה אמורה לפגוע כלל בצפייה לבואו.

אנשי כל העולם צריכים לחתור לעשיית מעשים טובים וגמילות חסד. חובתו של היהודי היא לעסוק בלימוד תורה בכלל וענייני גאולה ומשיח בפרט, ובאמונה שלימה בביאת המשיח וצפייה תמידית להגעתו תיכף ומיד ממש.

גדולה צדקה שמקרבת את הגאולה. לכן מלבד היותה מצוה חשובה הנוגעת לעצם הקשר בין אדם לחברו, בכוחה לפעול את זירוז הגאולה בפועל. כמו כן, אנו מתפללים מספר פעמים ביום לקב"ה שיבנה את ירושלים עיר הקדש ואת בית המקדש בתוכה, שיקבץ את כל נדחי ישראל ושכל העם יזכה לשוב לחיי תורה ומצוות תחת הנהגתו הרמה של המלך המשיח. 

היהודי בכל זמן ובכל מצב לא מאבד תקווה ולא אומר נואש. גם בשעות הקשות הוא נושא עיניו לשמים בתחינה לימים טובים יותר של התגלות האור האלוקי בעולם של שלום ורעות.

הרב ניסן דוד דובאוו











אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מאת:

תגובה: