17 במאי 2015

מעשי קדושה פשוטים

בס"ד

מה עומד מאחורי המנהג של אכילת מוצרי חלב בשבועות? תשובה מעניינת ועמוקה אחת קשורה לזה שהחלב הוא למעשה דם מזוכך. מלמדת הגמרא שהקב"ה הסתכל באורייתא (בתורה הקדושה) וברא את העולם. ובכן כל העולם הגשמי שבו אנו חיים משקף מציאות רוחנית על מנת ללמדנו דברים רוחניים ועמוקים. כאשר אנו מתבוננים בתהליך המורכב והמופלא כיצד בלוטות החלב הופכות את הדם לחלב לבן טהור לומדים אנו חוכמה עצומה. יש בכך משהו על טבעי. לקחת נוזל כל כך מגונה ולא טעים כמו דם ולהפוך אותו למזון מזין שניתן לשתותו, יש בכך משום נס של ממש.

את הנס הזה אנו יכולים לחקות בתוך חיינו האישיים. על פי הקבלה, הדם מייצג תשוקה חייתית גולמית ואינסטינקטים בלתי מרוסנים. לעומת זאת החלב הוא סמל לאופי טהור ומזוכך. הפיכת הדם לחלב – זיכוך הדחפים האימפולסיביים הנמוכים שלנו – זוהי מטרתנו ותכליתנו בחיים. התורה מציגה את הדרך היחידה להשגת מטרה זו – על ידי קיום מצוות הבורא.

דרך עשיית מעשים טובים ומעשי קדושה פשוטים אנו יכולים לרסן ולאלף את דחפינו החייתיים ולהתחבר עם היסוד האלוקי-שמימי. עם כל מעשה ופעולה המבוססים על מצוות התורה, אנו מתרוממים שלב אחד גבוה יותר והופכים בהדרגה קיום גס ומשולח רסן לבית ומשכן לאלוקים. התורה ניתנה לנו על מנת שנהפוך את התיאבון האנוכי שלנו לתיאבון לתת לאחרים ולהדבק בה'; על מנת שנהפוך את דמנו, שמשרת אותנו בלבד, לחלב, שהוא הדבר האחד שהגוף מייצר רק כדי להעניקו לאדם אחר.


הרב יוסי מזרחי

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מאת:

תגובה: