23 ביוני 2014

כוחה של תשובה


בס"ד



כִּי יְהוָה אֱלהֵיכֶם הוּא אֱלהִים בַּשָּׁמַיִם
מִמַּעַל וְעַל הָאָרֶץ מִתָּחַת
(יהושע פרק ב' פסוק יא)


רחב אשת יהושע בן נון

אחת מהדמויות הנשיות המרתקות בתנ"ך הינה רחב. רחב נזכרת במקרא בשני מקומות בספר יהושוע רחב היתה אישה זונה, תושבת יריחו, שסייעה לשני המרגלים להתחבא ממלך יריחו לאחר שגילה את דבר שליחותם. בעת כיבוש העיר גמלו לה בני ישראל על עזרתה והצילו אותה ואת משפחתה.

מן הסיפור עולה שרק התערבותו הנִסית של ה' הביאה להפלת חומות העיר. דווקא הזונה הכנענית מיריחו היא זו שמצהירה על כוחו ורוממותו של ה', דבר שהעניק לה מקום של כבוד בספרות חז"ל.

מן המדרש אנו למדים כי רחב התגיירה ונישאה ליהושע בן נון, מנהיג ישראל, ומילדיהם יצאו שמונה נביאים וכהנים. מכאן אפשר להבין את כוחה של התשובה. כוחה הבלתי מעורער של בקשת המחילה, ההתנערות מהעבר וההליכה הבלתי מתפשרת אחר רצון הבורא.

אנו נמצאים לעיתים במקום שבו אפשר לחוש את שוכן מרומים. לחוש כיצד השם יתברך פורש לנו את ידיו וקורא לנו לשוב אליו. לשוב משדות זרים, לשוב אליו מתהומות עמוקים.

לעיתים מקנן הספק במוחם של מי שמדשדש את צעדיו הראשונים בעולם התשובה, שמא אין מחילה לעוונותיו ואין כפרה למעשיו. מהסיפור האנושי של רחב ויהושע אנו למדים שלא כך הדבר.

בורא עולם, נתן לנו מתנה נפלאה - תשובה שמה, לכל אדם בכל רגע נתון יש בידו את האפשרות להתחיל מחדש, להתחיל מאפס, להתחיל מהמקום הבסיסי ביותר.

עלינו להתעלם מן הקולות שקוראים לנו ומייאשים אותנו מלחדול ללכת בדרכם של צדיקים, בדרכם של מאמינים, בדרכם של אלו שהעיזו וחצו את הקווים.

רחב היתה פורצת דרך, שהשאירה את עברה הרחק מאחור, ואת כל הדעות הקדומות שבודאי ניסו לעמוד בדרכה. רחב האמינה באדון הסליחות שהוא לעולם אינו מונע טוב להולכים בתמים, לעולם לא ימנע טוב למי שמשתנה והולך בדרך ישרים.

הראיה הגדולה ביותר לקבלת תשובתה ע"י בורא עולם היא נישואיה למובחר בעם ישראל, יהושוע בן נון, וממנה יצאו כוהנים ונביאים קדושים.

סיפורה של רחב מצווה אותנו, להקשיב לתורה הקדושה, להקשיב לקריאתה של הנשמה. נשמה שרוצה לשוב לשורשה הראשון ולהידבק באורו החם של א-ל עליון.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מאת:

תגובה: