16 בספט׳ 2014

הכל מתחיל ונגמר בבחירה

בס"ד

עולם הזה הוא ממלכת השקר והאשליה, משום שלא ניכרת כאן השגחת הבורא, ויש מסווה של ריבוי פרטים שמסתיר מאיתנו את נוכחות הבורא והשגחתו התמידית. שורש המלה "עולם" הוא ע.ל.מ – מלשון העלמה או הסתר. זה המאפיין העיקרי של העולם הזה, בהגדרתו הוא מטעה, נותן פתח לתלות הכל ביד המקרה, גורם להסתר של המציאות האמיתית, ונותן לגלי קול וגלי שמיעה לתת לנו תפיסה דמיונית של מציאות חולפת.

לעולם הזה ישנו יתרון אחד (ורק אחד!) על פני העולמות האחרים: זהו המקום היחיד שבו הנשמה יכולה להשתנות, לצמוח ולהתעלות. אפשר לתת משל קצת פשטני, על משחק 'חטוף ככל יכולתך' בסופרמרקט. אתה מקבל 20 דקות וחוטף ככל יכולתך. אתה רץ בכל המעברים, ודוחף לעגלה שלך את כל המוצרים הכי טובים שאתה מצליח לתפוס. אולם כאשר הפעמון מצלצל, הכל נגמר. כמה חבל על מי שהצליח למלא רק חצי עגלה בלחם מאתמול!

עיקרון בסיסי ביהדות הוא שלבני האדם יש בחירה חופשית. בעוד שההעדפות והנטיות שלנו נקבעות על פי התורשה והסביבה, הבחירה בין טוב לרע, נכון או לא, היא שלנו. בכל פעם שאנחנו בוחרים ביושר ולא בדרך הרמאות, בנדיבות ולא בדרך האנוכיות, או בנאמנות ולא בבוגדנות, אנחנו משפרים ומשדרגים את עצמנו. בחירה עקבית בטוב ולא בדרך הרע, גורמת לנו להפוך את עצמנו לבריות מעודנות יותר שיכולות ליהנות מאור השכינה האלוקית בעולם האמת.


הרב יוסי מזרחי


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מאת:

תגובה: