13 בנוב׳ 2014

סיוע מן החוץ

בס"ד


שנים רבות לפני חורבן בית המקדש הזהירה התורה את העם מפני בואו של עתיד הצופן בחובו אסון. הנביאים היתרו בעם לחזור בתשובה כדי למנוע את בוא הרעה. אך האזהרות לא נקלטו בלב העם, והחורבן הפך לעובדה, שממנה אנו סובלים עד עצם היום הזה. איש לא יכול היה לטעון כי לא ידע שכך עלול לקרות. התורה הודיעה באמירה מפורשת שחטאי העם יובילו לחורבן זה: "והשימותי את מקדשיכם ולא אריח בריח ניחוחכם" (ויקרא כ"ו, ל"א).

על ידי התשובה נפתחים לפני האדם פתחי טהרה ודרכים חדשות להתקרב לבורא. משמעותה של התשובה היא הטהרה לפני ה', ההזדככות מן החומר, מן החטא המסתיר מהאדם את אור ה'. על ידי התשובה זוכה האדם לחשוף את דרך האמת ולעמוד נוכח פני ה'. התשובה היא בדרך כלל תהליך איטי שלאורכו ישנן עליות ומורדות, התקדמות ונסיגה. כדי לזכות לתשובה שלמה יש להרבות בתפילה, לשפוך שיח לפני בוחן לבבות ולהתקדש ולהטהר לפניו.


כאשר אדם אינו מסוגל להחלץ בכוחות עצמו מן החטא, עליו לקבל סיוע מן החוץ. זהו תפקידה של התוכחה. ואכן, למען מטרה זו נשלחו נביאים לעם ישראל (שהיום זה תפקידם של הרבנים) - להוכיח, להתריע ולהזהיר. וכשישובו בתשובה מבטיח להם הנביא: "אם תאבו ושמעתם – טוב הארץ תאכלו!" בידכם הדבר, אם תחרב ארצכם, חלילה, או תישאר על תילה ותתן את פריה.

הרב יוסי מזרחי



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מאת:

תגובה: