17 בנוב׳ 2014

להיות מהפכן

בס"ד



היהדות מכירה בכוחה של החברה, לטוב ולרע. מצוותו הראשונה של האלוקים לאברהם הייתה: "לך לך מארצך, ממולדתך ומבית אביך, אל הארץ אשר אראך" (בראשית י"ב, א'). החברה מעצבת אותנו מבחינות רבות, כמה מהן חסרות חשיבות, וכמה מהן חשובות מאוד. אופנה היא אחת הדרכים שבהן החברה מעצבת אותנו. אף אחד אינו לובש היום את הפאות המאובקות של המאה השמונה עשרה, או את העניבות הפרחוניות שהיו כל כך פופולאריות בשנות הששים. החברה מעצבת את הטעם שלנו ביופי.

הדרך העמוקה ביותר שבה משפיעה עלינו החברה קשורה לערכים. בדיוק כפי שיש אופנה בבגדים, יש אופנות של ערכים. עד לפני 200 שנה, חשבו כולם שדמוקרטיה היא צורת השלטון המטופשת ביותר. אפלטון קרא לה שלטון ההמונים. לפני מאתיים שנה לא היה ספק שעבדות היא מוצדקת וטבעית. פעם, הפלות נחשבו לרצח; מחוץ לתחום עבור כל אדם ורופא רציני. היום נתפשות הפלות כמובנות-מאליהן כל כך, שההתנגדות להן מציבה אותך בין מטורפי הימין הקיצוני. מהיכן עלתה התפישה הפתאומית שהעובּר איננו ילד, ואי אפשר לדרוש עבורו זכויות מוסריות או הגנה משפטית???

התשובה היא שמרבית האנשים אינם חושבים באמת על שאלות החיים, ומעולם לא עשו זאת. הם נסחפים עם הזרם של "מה שהולך היום", וכך משתנים ערכיהם של האנשים בקצב מסחרר… יחד עם אורך השמלה. אם החברה שבה אתה חי לא מעודדת את סוג הערכים שאתה מעריך, אתה צריך לשנות אותה!!!

אל תחשוב שזה בלתי אפשרי. בשמונים שנות קיומו שינה הקומוניזם את חייהם של אנשים בחצי מן העולם. במשך פחות ממחצית מזמן זה, שינתה התנועה הפמיניסטית את הדרך שבה גברים ונשים חשבו על עצמם. אתה צריך ללמוד מהדוגמאות האלה את כוח ההנהגה האנושי. אנשים קובעים את כללי החברה, ואנשים יכולים לשנות אותם.


לעתים קרובות אנחנו עומדים מול הבחירה בין לחיות בשלום עם עצמנו על פי התורה הקדושה אשר חולקת עם החברה, לבין לחיות בשלום עם החברה ובמחלוקת עם עצמנו. לחיים היהודיים דרישה עתיקת יומין התובעת מאיתנו לשאוף לעמוד על עקרונות ואמונות שאינם פופולאריים. שילמנו מחיר יקר על השאיפה הזאת, אבל קיבלנו גם תמורה אדירה. זה נתן לחיינו שלמות משמעות ומוסריות.

שנה את החברה שבה אתה חי! היה מהפכן! זו מסורת יהודית מקודשת ואל תעקוב אחרי הזרם בעיניים סגורות.


הרב יוסי מזרחי

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מאת:

תגובה: