22 ביולי 2015

גרעין הקדושה

בס"ד

נשמתו של כל בן ישראל קדושה היא ביותר. גרעין קדושתה של הנשמה - אינו כבה לעולם. גם אם בנסיבות שונות מכסים עליו מצבורים של עוונות ושל אבק השגרה, גרעין טהרתו נשאר בעינו. מצוות התשובה היא ההזדמנות הגדולה שניתנה לאדם למחוק את חטאיו. זוהי הברכה הרוחנית הגדולה ביותר שזכינו לה בעולמנו. מי שחטא מסוגל על ידי תשובתו לתקן את החטא ואת רישומו, ולפתוח דף חדש בחייו. אותו "מסע אל העבר" ותיקונו אינו קיים בעולמנו בתחומים נוספים.

כותבת התורה הקדושה בפרשתנו פרשת דברים: "לא בשמים היא... ולא מעבר לים היא." מבאר הרמב"ם שהכוונה למצות התשובה. ממשיך הפסוק ואומר "כי קרוב אליך הדבר מאד בפיך ובלבבך לעשותו."... החשש מהקושי מונע הרבה אנשים מלשוב בתשובה. אך עלינו לדעת שהחשש הוא חשש שוא. אומר הקב"ה התשובה היא דבר קל שבקלים כל אשר מוטל על האדם הוא אך ורק להושיט את ידו לתשובה ולאחר מיכן הקב"ה כבר יסיע בידו להתגבר על המכשולים. אומר הפסוק "כי תצא למלחמה" (דברים כ"א, י'), אומרים חז"ל שהתורה באה לרמוז לנו על המלחמה עם היצר הרע. ומדוע לא אמרה התורה: "כי תילחם?" מפני שהקב"ה בא להודיענו שאתה לא צריך להילחם. רצון צריך כן - אך להילחם לא. תראה קצת רצון. תיקח על עצמיך דבר קטן להתחלת הדרך שהלב מושך אותך, ואני (הקב"ה) אלחם בשבילך, במקומך עם היצר הרע. "פתחו לי פתח כחודו של מחט ואני אפתח לכם פתח כפתחו של אולם."

הקב"ה, הרוצה בתשובה, פושט את ידו לקראת השבים ומסייע להם לשוב. הוא קורא לאדם: "מחיתי כעב פשעיך וכענן חטאתיך, שובה אלי כי גאלתיך" (ישעיה מ"ד, כ"ב). החטאים נמחים ועוברים מן העולם, כדרך שמשב הרוח מעביר את העננים. התשובה, כשמה כן היא: שיבה וחזרה אל ה'. נשמתו של האדם - יסודה בנקודה רוחנית גבוהה ביותר. בירידת הנשמה לעולם הזה יש בהכרח התרחקות ממקור קדוש זה. תפקידה של התשובה להביא להתעלותו של האדם עד לדבקות מוחלטת בנקודת הבראשית שלו ובכך לזכות לדבקות בקב"ה.


הרב יוסי מזרחי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מאת:

תגובה: