30 ביולי 2015

פרטים קטנים

בס"ד

רבי אלכסנדרי דימה את היצר הרע, את הדחפים השליליים שלנו, לשאור שבעיסה - החמץ. אם נעקוב אחר תפיחתו של הבצק, נוכל להבין למה. הבצק אינו תופח במהירות, אלא תופח אט אט בצורה כזאת שצמיחתו כמעט ואינה מורגשת. אולם אם נניח לו, נתעלם ממנו, ונחזור כמה שעות אחר כך, נגלה שקערת הבצק הכפילה ושלשה את עצמה. זוהי בדיוק שיטת הפעולה של היצר הרע. הוא אינו מנסה לגרום לנו לעשות פתאום משהו נורא, אלא מתחיל במחשבות קטנות וחתרניות, שאם מניחים להן, הולכות ותופחות עד שהבעיה הופכת למפלצת בלתי נשלטת.

היצר הרע שלנו משכנע אותנו להשאיר את הטלוויזיה בבית. חזרת בתשובה, הוא אומר לנו, יפה מאד אבל אתה צריך לראות חדשות מדי פעם רק במקרא ש... ואז הוא מחכה ולאחר כמה שנים הוא אומר לנו יש משחק גדול. מה כל העולם רואה ואתה לא? לא חולף זמן רב עד שאנחנו מתחילים לראות עוד תוכנית ועוד תוכנית עד שאנחנו מפסיקים את הסדר לילה, כבר לא משכיבים את הילדים בכדי שלא נפסיד את מה שקורה הערב בטלנובלה וכו'. עד שאנחנו הופכים לסוג של 'הורה נעדר', שתמיד הבטחנו לעצמנו שלעולם לא נהיה. זאת שיטת העבודה שבעזרתה האינדיאנים בג'ונגל מצליחים ללכוד את הקופים. זה מתחיל בממתק קטן, ואז אגוז קוקוס קטן, ואז שרשרת קטנה שמחברת את האגוז לעץ, ולפני שהם יודעים מה קורה, הקוקוס סוגר עליהם והם נלכדים.

אז כיצד מתגברים? אנחנו חייבים שמירה תמידית ושימת לב לפרטים הקטנים. להיות כמה צעדים לפני היצר ולוותר על התאוות והשקר שמסיח את דעתנו מהמטרה שלעברה אנו חותרים. ותמיד להמשיך ללמוד ולגדול בעבודת ה'. רק אז נוכל לפתוח פתח לחיים של בני מלכים אמיתיים.

הרב יוסי מזרחי

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מאת:

תגובה: