23 ביולי 2015

מכתב שנכתב באישון לילה

בס"ד



מכתב מאבא / רונית שיינפלד

עכשיו אמצע הלילה, הכל חשוך וקפוא בחוץ, אפשר לחתוך את השקט בסכין חדה. נכנסתי בצעדים חרישיים לחדר השינה. נזהר שלא להעיר את בני הבית האחרים. באתי עד לכאן כי היה לי חשוב מאד שנשב לדבר, ככה רק שנינו, אבא ובת. שיחה שהרבה זמן מחכה. שיחה שתהיה רק שלנו, רק שלי ושלך.

התיישבתי באיטיות על קצה המיטה, יכולתי לשמוע את הנשימות העדינות שלך, שעובדות בדיוק מופלא עם קצב פעימות הלב. מזכירות לי בחיוך את היום שבו החלטתי להביא אותך לעולם. היום הנפלא הזה שבו הגחת החוצה ממעי אימך ושכחת את כל מה שלימדנו אותך במשך 9 חודשים בבטן.

יכולתי ממקומי להקשיב להרהורי ליבך שהולכים במעגלים, מחפשים אחר תשובה נכונה, מחפשים ולא תמיד מוצאים. יכולתי לדעת מקרוב מה חסר לך. מה חסר לך בפנים עמוק שיגרום לך לחייך, מה חסר לך כדי שהבוקר לא יהיה קשה. מה חסר לך כדי שהמשא לא יהיה עלייך כבד.

יכולתי להרגיש את גופך הדואב, מבקש תרופה משכחת כאב. תרופה לגוף עייף מדרך ארוכה, מדרך שלא תמיד רואים את סופה. יכולתי להרגיש את נפשך המבולבלת מייחלת לאיזון ושמחה, מייחלת לאוזן קשבת וכרויה.

די הרבה זמן ניסיתי להסביר לך שבתוכך נמצאת התרופה. התרופה שהיא תשובה לחוסר ההבנה ולחוסר הידע, התשובה לחוסר המנוחה ולהיעדר השלווה. התרופה ששוכנת במשכנות מבטחים מחכה לך שתשובי אליה משדות זרים.

מתי תדעי בת אהובה, שהתרופה לכל היא חיבור עם הנשמה. אותה נשמה שנטעתי בך מקדמת דנן, בעצם מיום בריאתי את העולם. אותה נשמה נבדלת וקדושה, אותה נשמה נסתרת וצנועה. אותה נשמה שאת ערכה לא ניתן לאמוד, כי גודל כזה אי אפשר למדוד.

ברור לי שלעיתים זה מופלא מהבנתך אבל בפנים עמוק יש בך משהו קצת אחר. משהו אחר שנקרא נשמה. נשמה שמייחלת לימים של התפכחות, נשמה שמייחלת לימים של התחדשות. נשמה שנחצבה מעולמות עליונים, נשמה שמקווה לימים רוחניים.

וכמה היא זועקת לך אותה אומללה, שתעצרי רק לרגע את קצב החיים המטורף. שתעצרי רק לשניה ותסירי באומץ את המסך מעל העיניים. אותו מסך שמבדיל בינך לבינה, אותו מסך שמאפיל על השכל הישר, וגורם לך פעם אחר פעם להחטיא את המטרה.

היא קוראת לך כל לילה ואת מתעלמת בכוונה, היא רומזת לך בואי, אל תבחרי בדרך הקשה. דרך לא נכונה הנעדרת סממנים של צנעה, דרך מנוגדת לכל מה שכתבתי בתורה. היא קוראת לך ואת מתעלמת בכוונה, מפחדת לחשוב על התחלה חדשה.

היא בוכה אותה נשמה טהורה, על שהטמנת אותה בתהום נשיה, ולא הותרת אפילו אלומת אור קטנה. אלומת אור שתאיר כנר, ותוציא אותך מהשבי המטלטל. שבי של עצות רעות וחיצוניות מעושה, שבי של "מה יגידו" אם חזרת אלי, בתשובה.

בכל לילה אחרי שנופלת עלייך תרדמה, היא מגיעה אלי אותה נשמה עצומה, היא מגיעה בוכיה ומתדפקת על דלתי, רוצה שאדבר איתך, בתי, אהובתי. היא בוכה על זה שהיא צועקת את שמך ואינך מגיבה. היא בוכה על זה שבחרת להשתיקה.

היא מתדפקת על דלתי ואינה מרפה, מבקשת תשובות שיעניקו לה רפואה. רפואה לנשמה פצועה ועייפה, רפואה שתתן מרגוע לכאבה. וכל שנותר לי זה לספור את דמעותיה המלוחות ולהניח בתוך הכד, כל שנותר לי זה לבכות איתה גם.

לא רציתי להעיר אותך באמצע הלילה, ולכן העדפתי להשאיר לך את זה המכתב. מכתב שנכתב באהבה ובדאגה כנה, שאולי יתעוררו רחמייך על חייך, ותבחרי להושיט לה את ידך, תבחרי לעורר אלי את תשוקתך.

הושיטי את ידך בת חשובה, הושיטי ואל תרפי מהאחיזה. אותה האחיזה שבעיתות של סערה עץ חיים היא למחזיקים בה ממש בחוזקה. אותה האחיזה שבזמנים של משבר מאפשרת לך בכוח האמונה הפשוטה להתגבר.

אולי לא שמת לב, אבל עד עכשיו חיית בלי מודעות, בלי לדעת שאת בעצמם בגלות. גלות שסוגרת את קנה הנשימה, וגורמת לבניו של המלך לגשש בחשיכה. אותה חשיכה שסופה אור גדול, אור של אלו שהלכו אחרי ומסרו את נפשם לשמירת חוקותי.

אני מוכן לשכוח ולסלוח על עיוורון של ילדות, מוכן לוותר על כבודי שהיה אצלך אבוד. אני מוכן לשמוע אותך בכל רגע נתון, מבקשת לשוב אל זרועותי כילד אהוב. אני מוכן להתעלם מכל מה שעשית בשוגג ובמזיד, רק שובי אלי, אל חיקי החמים.

הושיטי לי את כף ידך העדינה, ויחד אוציא אותך מתוך ההפיכה. נעשה סדר בדברים ישנים, ננקה מגירות ואבק מהמדפים. אפיח בך רוח רעננה וצעירה, נמלא משאלות בדרך של שגרה. אלווה אותך להיכן שתצעדי, אלמד אותך מהו כוחי.

אל תוותרי לעצמך ותבחרי באפשרות הקלה, הרי רב לך שבת בעמק הבכא. התנערי ביתי מכל מה שמעכב אותך מלהתלבש כבת מלך, התנערי ביתי מכל מה שמשכנע אותך לעמוד מנגד.

התעוררי, בת ישראל והאמיני שביכולתך לשבור את כל המסכים. את כל מה שמבדיל ביני לבינך, את כל מה שמונע ממך להפיץ את אורך. התעוררי, איילת חן, מתרדמה של שנים, התעוררי כדי לנטור את הכרמים.

עורי עורי נסיכה, לבשי את בגדי התפארת שמחכים לך בשמחה, לבשי ותתגאי בעצמך בת המלוכה. התעלמי מהקולות שקוראים לך לעצור, התעלמי מכל אלו שבאטימותם בחרו להישאר מאחור. עורי עורי נסיכה, ותתענגי עלי ועל זיו השכינה, לא תבושי ולא תכלמי כי אני שמח בך, ולנצח כבוד השם עלייך יזרח.

תגובה 1:

  1. בס"ד

    רונה יקרה,

    אני בכלל לא משוטטת באינטרנט (בלי נדר). וכמובן שלא טלויזיה ושאר הבלים. וגם מפגשים משמעותיים או שיחות משמעותיות קשה לי למצוא את הזמן. אבל אחת לכמה שעות, בין לבין דברים, אני חייבת לעשות הפסקה ולבקר כאן. לקרוא עוד איזה משהו. ואני מרגישה שזה לא הגיוני שאני כל כך אוהבת אותך, ומעולם לא נפגשנו. מצד שני זה מאוד הגיוני, כי האהבה עם הקב"ה מחברת אותנו.

    אני ממש מזדהה ולא יכולתי לעצור את הדמעות ממה שכתבת. אם אפשר להוסיף שהמסע הזה שבו הקב"ה 'מסדר את הבלגן' בחיים שלנו, ומצדיק אותנו ומטהר אותנו, כמה שהוא נראה מפחיד, הוא מופלא. זה מדהים לראות בראיה לאחור איך השם יתברך עושה תוכנית 'פריסת תשלומים'. הוא לא מעורר אותך להתעורר למשהו שאתה חייב להתמודד איתו ולתקן אותו עד שאתה כבר מוכן. וכשאתה מתמסר ללימוד ולתקון, ויודע שאין מצב שהשם יתברך עושה משהו שהוא לא הכי הכי אוהב וטוב עבורך, ולכן לא מפחד, אלא מתמסר באהבה, זה מדהים לראות איך הוא יתברך מצדיק אותך. בכח. מתעקש להרבות לך זכויות שאין לך מושג איך נאעבך כמוך זוכה בדברים כאלה, ואתה יודע שזה השי"ת זיכה אותך בזה, כי אתה בוטח ומתמסר לתיקון, אז הוא יתברך מושיט לך יד ואומר 'יאללה' ובהשאלה ממלותיו של עידן רייכל 'תני לי יד ונלך'. וזה אשכרה לונה פארק. חתיכת מסע. לעתים הנשימה נעתקת מהההתרגשות או מהבהלה, אבל אתה בידיו של השם יתברך והוא יתברך לא עוזב. והפארדוכס הוא שדווקא בגלל שירדת כל כך נמוך, או היית באמת אבל באמת פוסטמה שאי אפשר לתאר (לא את כמובן, אהובתי, אבל לא נעים לי לדבר בגוף ראשון), הוא יתברך נהנה להראות לך איך זה הכל דמיון. הכל לבושים. את תפשטי אותם ותלבשי אחרים. נהנה להצמיח איתך משהו טוב בתוכך, ולהזכיר לך את הילדה הטובה שהיית. לעורר אותה ולפנות מפניה את כל הקליפות והרוע, ולגדל אותה ולחזק אותה בעוצמה ובעוז. זה לא יאומן איזה מסע מופלא זה. וזה לא יאומן הדיסוננס המטורף בין כמה שלפני שמתחילים אותו זה נראה מפחיד כל כך לחשוב איך אפשר להתמודד עם בלאגן כל כך גדול ולתקן כל כך הרבה, זה הרי בלתי אפשרי... ואנשים מפחדים מזה כי הם תופסים את זה כדין. הקטע הוא שזה לא שהשם יתברך מוחק. אלא שהוא יתברך מראה לך כמה אתה יכול אפילו להנות מהתיקון ולגדול בו. והוא לא עושה את זה אלא בשלבים שבהם אתה מתמודד בכל פעם עם מה שאתה כבר מוכן אליו. הוא יתברך מראה לך איך אפשר להפוך את כל הלימון ללימונדה. מכל מר להוציא מתוק. זה הרבה יותר מופלא מאשר 'למחוק'. וכאמור, כשאתה בוטח ומתמסר, (ותודה לבעל התניא שבזכותו למדתי שאם אתה זולל זה דווקא יתרון, כי רק זולל יכול להוציא יקר. אם לא היית כל כך נמוך לא היה לך היתרון של להעלות יחד אתך את כל מה שאספת בביוב, לבער מה שצריך ולתקן מה שרצוי).

    טוב צריך לחזור לעבודה. רק רציתי לשאול אם באמת הניסוח של 'תתגאי בעצמך' הוא הכי נכון. לא יודעת, נראה לי שהשיח הזה לחוזרות בתשובה: 'את בת מלך, או את יהודיה, אז תתגאי בעצמך' הוא לא מדויק. הוא מפספס קצת. לא כדאי. יש משהו הרבה יותר טוב שהגאווה מסתירה אותו. זאת אהבה, זאת ההתפשטות של הנשמה בפנימיות עם הקב"ה, שנמצאת דווקא בצניעות ובפנימיות. הרגשה של שלום, וכוחות להשפיע שאינם בכלל גלויים. אבל צניעות זה גם צניעות בלבוש, אבל גם ענווה של אהבה. כשאומרים לנו "תתגאי בעצמך, כי את בת מלך" אז למעשה הופכים את הצניעות בלבוש למשהו שבכל זאת יש בו גאווה, שמסתירה מפנינו את המתנה האמיתית, את היעד השלם האמיתי. זה מסיט אותנו פשוט להחליף גאווה אחת (נניח בגזרה נאה) בגאווה אחרת (בזה שאת עכשיו קדושה וצנועה, שיש בזה סאב טקסט כאילו את יכולה להתגאות על אחותך שבשורט. זה סתם הסטה מן הדרך העולה אל בית א-ל). מסיט את התשובה מיעדה האמיתי (כמו שחוזר בתשובה יכול להחליף גאווה במעמד סוציו אקונומי בגאווה בכך שהוא עכשיו צדיק או תלמיד חכם, עד שהקב"ה מחזיר אותו מזה בתשובה, לא חבל על הזמן?). כך לדעתי, והייתי חייבת לומר.

    זהו, חייבת לפנות את עצמי מכאן. אוהבת אותך ותבורכי, את וכל משפחתך וכולנו.

    השבמחק

מאת:

תגובה: